Slimme en minder slimme keuzes

Foto door Sukru Mese

 

De meeste mensen willen gezond zijn. Velen willen afslanken en sommigen willen aankomen. Voor al deze doelen speelt je voeding een hoofdrol.

Voor gezondheid zijn een paar dingen belangrijk.

  • Je wilt een gezond gewicht hebben.
    Dat betekent dat je dus niet structureel, jaar in jaar uit, teveel calorieën binnen krijgt zodat je te dik wordt.
  • Je wilt alle essentiële voedingsstoffen binnen krijgen.
    Dit zijn voedingsstoffen die we niet zelf (genoeg) kunnen maken in ons lichaam en dus via onze voeding moeten binnen krijgen.

Algemeen gesproken willen we producten eten van hoge kwaliteit. Producten die veel essentiële voedingsstoffen bijdragen, die ons verzadigen en die we lekker vinden. Veel van deze producten, maar zeker niet allemaal, hebben een lagere caloriedichtheid dan hun sterk bewerkte broers en zussen en zorgen daardoor indirect dat je energiebalans in balans blijft. Toch blijft caloriebewustzijn heel belangrijk op de lange termijn als je op een gezond gewicht wilt blijven omdat je dan slim kunt kiezen tussen producten.

Zolang je meestal voor onbewerkte producten kiest en je caloriebewustzijn goed oefent kan je prima af en toe producten eten die wellicht weinig voedingswaarde hebben of gezien worden als ‘junk’. Als jij een keer de McDonalds in loopt en je bestelt vijf big macs, drie grote friet met frietsaus en twee halve liters aardbeien milkshake dan ben je na het eten daarvan niet meteen ongezond.
Misschien lig je wel ergens te kotsen in een hoekje, maar daar gaat het niet om.
Het gaat namelijk niet om momentopnames maar hoe je gehele voedingspatroon eruit ziet.
Als jij dus niet elke dag eet alsof je net een week gestrand was op een onbewoond eiland zonder voedsel en doorgaans wel slimme keuzes maakt qua calorieën en voedselkwaliteit dan is er niks aan het handje als je af en toe minder slimme keuzes maakt.

Bij afvallen geldt in principe dat je alles kan eten wat je wilt en toch kan afslanken. Mits je in een calorietekort komt. En je wilt natuurlijk wel alle essentiële voedingsstoffen binnen krijgen, want anders liggen er uiteindelijk vervelende consequenties op de loer. Belangrijk om te onthouden is dat er geen goede en slechte producten bestaan. Dat wil niet zeggen dat er geen slimme en minder slimme keuzes zijn.

Het belangrijkste om te weten of je een slimme of minder slimme keuze maakt is de context waarin die keuze gemaakt wordt. Oftewel, wat is jouw situatie?
Voorbeeld. Jij wilt afvallen, maar je hebt ook vaak honger. Wat zijn dan slimme keuzes en wat zijn dan minder slimme keuzes?

We kunnen dus alles eten en toch afvallen maar hypersmakelijke bewerkte producten (denk chips, koekjes, ijs) zijn vaak heel caloriedicht. Ze zijn super lekker en je eet er dus gauw (te)veel van. Verder verzadigen ze vaak minder goed en is de kans dus groter dat je nog trek hebt ook al heb je genoeg calorieën binnen gekregen.

Onbewerkte producten (denk groenten, fruit, magere eiwitbronnen, volkoren producten, peulvruchten, etc) hebben vaak meer volume, vezels en andere eigenschappen waardoor je eerder verzadigd bent.

In een recent onderzoek zagen ze zelfs dat wanneer deelnemers zoveel mochten eten als ze wilden en alleen mochten kiezen voor sterk bewerkte producten ten op zichtte van onbewerkte producten dat ze dan gemiddeld 500kcal per dag meer aten!

De slimme keuze in deze context zou dus zijn om je voornamelijk te omringen met onbewerkte producten met een lage caloriedichtheid die je lekker vindt en strategisch te kiezen voor de bewerkte producten met een hoge caloriedichtheid die je echt niet wilt missen.

Als je wilt aankomen en het lukt niet dan eet je te weinig. Zelfs als het voelt alsof je heel veel eet. Als je niet aankomt dan zit je niet in een calorieoverschot en eet je dus te weinig.
Nou weten we al dat er producten zijn waar je meer verzadigd door raakt. Die zijn in deze context waarschijnlijk een minder slimme keuze. Ook al zijn ze van hoge kwaliteit en dus super gezond. De slimme keuze is dan om producten te vinden met een hoge caloriedichtheid die er nog steeds voor zorgen dat jij alle essentiële voedingsstoffen binnen krijgt.

Als je alles binnen hebt gekregen wat je echt nodig hebt, maar je nog steeds te weinig eet dan is het in deze context waarschijnlijk verstandig om producten te kiezen met een hoge caloriedichtheid die je heel erg lekker vindt en dus meer van kan eten zonder teveel moeite. En als dat dan meer bewerkte producten zijn dan is dat 99/100x helemaal okay. Zelfs slim.

Slimme en minder slimme keuzes zijn dus heel erg afhankelijk van context. Daarom kun je ook niet het voedingspatroon van je favoriete Instagram babe of hunk kopiëren, want hun situatie verschilt waarschijnlijk nogal met die van jou. Wees dus slim en denk goed na over jouw context.

Info

Gepost: 01-jul
Door voedingsdeskundige Nurdin Pattipilohy

VG Mag Recent

Naar VG mag

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout