Spierpijn, het hoort er een beetje bij hé als je fanatiek sport. En soms is het heerlijk om te voelen dat je echt wat hebt gedaan! Maar o, wat is het irritant als die trap wel de Mount Everest lijkt en je niet normaal kunt gaan zitten. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt proberen om jouw spierpijn te verminderen.

Koffie

Raar maar waar, je bakkie voor de training helpt tegen spierpijn. Tenminste als je voor de variant met cafeïne gaat. Hoe het precies werkt is een nogal medisch verhaal maar het komt op het volgende neer: de cafeïne in de koffie zorgt ervoor dat je pijnprikkels naar je brein worden geremd. Zo ervaar je dus minder last en kun je sneller weer knallen in de sportschool!

Koude douche

In de categorie doen we liever niet maar het helpt wel. Koud afdouchen of een sprong maken in een ijsbad. Door de warme kraan aan het eind van de douche even uit te draaien en tot tien te tellen bevorder je het herstel van je spieren. De bloedvaatjes onder je huid trekken tijdelijk dicht om zo je organen warm te houden. Door daarna weer op te warmen stroomt je bloed sneller richting je vermoeide spieren. Hierdoor krijgen ze dus als het ware even een boost. Tijdens deze warme zomer misschien iets om te proberen?

Sporten

Misschien wel het laatste waar je aan wilt denken als je heftige spierpijn hebt is weer gaan sporten. Maar lichte inspanning helpt echt! Je zult merken dat je spieren al snel minder pijn gaan doen als je weer op gang bent. Door je in te spannen vergroot je namelijk de bloedtoevoer naar je spieren, wat dan weer zorgt voor een sneller herstel.

Omega 3

Een van de weinige supplementen die aantoonbaar helpt tegen spierpijn is Omega 3. Ben je, net als ik, niet echt een viseter dan is de kans groot dat je hier wel wat extra’s van kan gebruiken. Omega 3 is onmisbaar voor het goed werken van je cellen en bloedcirculatie. De cellen in je lijf maak je als het ware “kapot“ met sporten en moeten dus herstellen. Gezondere cellen herstellen beter, dus heb je korter last van spierpijn.

Massage / Foam roller

Misschien wel de meest bekende manier om je spierpijn te verminderen, een fijne massage! Kijk je vriend of vriendin na je training lief aan en laat ze de spieren waar je je net op hebt gefocussed masseren. Let wel op dat dit rustig gebeurt! Vlak na je training heb je niks aan een stevige massage, je maakt dan alleen maar meer stuk terwijl je spieren al zo hard moeten werken om te herstellen. Geen extra persoon in de buurt? No problem, een foamroller doet hetzelfde. Vaak liggen die gewoon in je sportschool, dus pak nog even tien minuutjes mee aan het einde van je training.