Met Vondelrunners Sander Bosgraaf en Marsha van Doorn aan de start van de New York Marathon nadert het Energy Control-project van de Vondelgym z’n einde. We hadden lopers in Berlijn en Amsterdam en Rutger Plink staat eind deze maand als laatste van het team aan de start van de marathon van Florence. Zelfs nu de laatste drie lopers nog moeten, kunnen we al wel van een succes spreken. Iedereen is tot dusver gefinisht én er zijn een paar persoonlijke records gesneuveld!

Vondelrunner Robert Schouten snelt over de Amstelveenseweg naar een tijd van 3:25, een heel dik PR. Foto: Martijn Rodijk

Wat was het ook alweer, dat Energy Control? Dat is het schema waarmee je in de aanloop naar een marathon nooit verder dan 14 kilometer loopt – 16 of 17 voor de snellere lopers. Je loopt drie of vier keer in de week en doet alles op hartslag. Zo zorg je dat je precies in de goede zones traint en voorkom je dat je te vaak in het rood loopt; harder traint dan goed voor je is. De belasting van het urenlang lopen bewaar je voor de dag van de marathon.

Onze ervaringen wat betreft het trainen zijn nogal uiteenlopend. Sommige lopers hadden in het eerste deel van het trainingsschema voortdurend het idee dat ze met de handrem erop liepen. Bij hen zat de hartslag zo snel op het voorgeschreven niveau dat ze het gevoel hadden dat ze moesten wandelen om het aantal slagen per minuut daar te houden. Naarmate het schema vorderde en de vorm kwam, merkten ze dat ze steeds harder konden lopen bij die ‘lage’ hartslag.

Zelf had ik na de eerste trainingen juist het idee dat er iets niet klopte. Ik moest voortduren keihard rennen om de gewenste hartslagen te halen. Mijn meest relaxte training ragde ik er nog op hoog tempo door. Dat zat zo: hoe sneller je die marathon kunt lopen, hoe dichter je bij de omslagpunt in de buurt loopt en dus hoe harder je aan de bak moet tijdens de trainingen. Vooral de zaterdagtrainingen, waarin we lange afstanden op een relatief hoge hartslag moesten lopen, vond ik best pittig.

Over onze ervaringen tijdens de marathon zijn we aardig eensgezind: die zijn uitstekend. Het lopen op een hartslagschema zorgde ervoor dat we niet te hard van start gingen, het bood een mooie richtlijn en hield je je er netjes aan dan kon je daarmee voorkomen dat je veel verval had in de laatste kilometers. Tijdens mijn eerste marathon op dit schema in Berlijn voelde ik me nog ijzersterk in de laatste tien kilometer en liep ik naar een pr. Dat ik vijf weken later in Amsterdam nog eens 2 minuut 20 van dat pr afliep, daar was ik stomverbaasd over.

Voor mij is het dan ook zeker niet de laatste keer dat ik me met Energy Control voorbereid op een marathon. En ook zeker niet de laatste keer dat ik me daarbij laat begeleiden door Martijn Rodijk vanuit zijn onderneming Njoyergy. Vanaf de inspanningstest tot na de finish heeft hij alle lopers met zijn kennis en enthousiasme gerustgesteld, gemotiveerd en geprikkeld waar nodig. Hij heeft een van onze lopers zelfs geholpen bijna 20 kilo kwijt te raken in het traject naar zijn marathon. Grote klasse.

Als het aan Martijn en mij ligt gaan we weer een lading Vondelrunners klaarstomen voor de voorjaarsmarathons. Ben je lid van de Vondelgym en wil jij in het voorjaar een marathon lopen en heb je geen tijd of geen zin om per week uren en uren hard te lopen? Ben je blessuregevoelig of vind je dat je eerst een paar kilo kwijt moet? Stuur een mailtje naar klaas@vondelgym.nl. Als er voldoende animo is, willen we weer een groep starten.