Het is een afstand die je moet respecteren en die je niet zomaar even loopt, maar hij is ook wel zo behapbaar dat je je er in afzienbare tijd voor kunt klaarstomen. De tien kilometer. Voor veel lopers is een 10km-race de eerste gelegenheid waarbij ze een startnummer opspelden en een officiële wedstrijd lopen. Voor ervaren lopers blijft een goede ’10’ lopen een uitdaging die flink pijn kan doen.

Sloterplasloop, Amsterdam, oktober 2016. Een goede tien km doet pijn.

Kijk, tien kilometer lopen is voor het gros der lopers geen punt. Maar een 10 km wil je graag lopen in een beetje ‘n knappe tijd. Waar je tijdens een halve of een hele marathon jezelf zo lang mogelijk wil sparen en pas in de laatste kilometers door de pijn wil vechten, gaat het op die duivelse tien meteen los.

Voortdurend op het randje lopen, dat is hoe je een tien loopt. Ga je te voorzichtig van start, dan loop je geen persoonlijk record, knal je te hard uit de startblokken, dan staat er op het zes-kilometerpunt een man met een hamer klaar om het sap uit je benen en de lucht uit je longen te slaan. Op het randje lopen en niet erover dus.

Hoe je weet wat het randje is? Door één keer – of zelfs een paar keer – hard op je bek gaan. Wie het maximale uit zichzelf wil halen, blaast zichzelf ook een keer op. Dat is prima, ook daar word je sterker van. Verder leer je tijdens je trainingen natuurlijk veel over jouw drempel en hoe het voelt om daar onder, op en net overheen te gaan. Grenzen verleggen door pijn te lijden.

Vondelparkloop, Amsterdam, januari 2016. Iets te hard van start gegaan.

Het ligt natuurlijk aan je hardloopervaring en jouw doel wat voor training het vereist om een strakke tijd op de tien kilometer te lopen. Zodra je doel verder reikt dan finishen, ontkom je niet aan snelheidstraining; intervaltraining en tempo runs. De lekkerste training. Om achter de rug te hebben.

Zoals je bij het lopen van een halve of een hele marathon in het eerste deel op zoek gaat naar een tempo waarop je comfortabel loopt, zoek je bij de 10 naar een snelheid waarvoor je de hele tijd je best moet doen. Mijn eigen ervaring met 10 km’s lopen is dat ik me de hele wedstrijd net een beetje oncomfortabel voel. Let wel, een beetje.

Een fantastisch mooie hardloopafstand is het, die tien, die ‘terrible’ tien. En vrijwel ieder weekend is er ergens bij jou in de buurt wel een te lopen. Schrijf je in, val ‘m aan en leer jezelf kennen.

Kasteelloop, Horst, december 2013. Een Tweede Kerstdagloopje, geen goede tien: veel te relaxed. Wel een leuke tien!