Zo af en toe bekijk ik de gym graag eens van boven, van dichtbij het plafond. Klinkt misschien gek, maar het valt wel mee. Je hoeft alleen maar een touw uit te leggen en naar boven te klimmen, simple as that ! Om er mee te beginnen is het vaak niet makkelijk en soms zelfs een beetje spannend, maar als je die rope-climbs eenmaal onder de knie hebt, ben je zo bovenin!

Rope-climbs zijn een van mijn favoriete oefeningen, ze slingeren je in een adem terug naar de speeltuin van vroeger. Een functionele oefening die te gek is om uit te voeren, je hebt soms niet eens door dat je aan het sporten bent. En nog goed voor je lijf ook!

Tijdens je klim maak je telkens een pull up – kortom: actieve training van je armen en schouders. Doordat je je handen actief moet inzetten om aan het touw te blijven hangen – best handig op een paar meter hoogte – train je ook je grip ermee. Tot zover het voor de hand liggende verhaal (zoek de woordgrap)… want je traint nog zoveel meer! Omdat je jezelf dicht bij het touw moet houden, train je ook je rug. Meer nog dan tijdens een gewone pull-up of chin-up aan een pull-up rek omdat het touw onstabiel is en je al je spieren moet inzetten om je balans te behouden. Aanvullend is een klim naar goede hoogte ook een boost voor je zelfvertrouwen!

Het begin – progressie
Om het touw te bedwingen heb je een goede basis nodig qua kracht in je armen. Een fatsoenlijke pull-up kunnen maken is een pré. Ben je daar nog niet, niet getreurd. Je kunt beginnen met excentrische climbs. Je gaat bij het touw staan en laat jezelf langzaam omlaag zakken tot je nét boven de grond hangt. Gaat dit goed? Dan kun je dezelfde weg terug nemen tot je weer staat. En zo oefen je telkens een paar herhalingen meer.

Door het dak
Helemaal op je armen klimmen is simpelweg erg zwaar, je moet immers je hele lichaamsgewicht mee naar boven nemen waarbij je om-en-om nog handen moet loslaten ook. Daarom gebruik je ook je benen. Deze duwen je omhoog.

Ga bij het touw staan en rijk zo hoog mogelijk met je armen, dit is je startpunt. Je slingert je voet om het touw waarbij je je knie negentig graden naar buiten draait. Op die manier onstaat er een plateau voor je andere voet. Hoppa, tweede voetje erbij, blijf je knieen naar buiten duwen en strek jezelf uit tot ‘staande’ positie.

Dit herhaal je tot je boven bent. Simple as that, ik zei het toch… Wie gaat er mee Apekooien?!