Is snoozing good for you? Are you a snoozer? Or do you go out of bed immediately? After a short or bad night snoozing sometimes seems the only solution to wake up quietly.But is that really so? Is snoozing good for you? Aarrgh what a question! I went on research.

First of all: how does sleep work?

If you let your biological clock go its way, you will automatically wake up at the most favorable moment for you to wake up. Your sleep works in cycles of different phases. An article has been written about this before, but in short it comes down to the following: a cycle lasts 90-100 minutes. Ideally, 4 to 6 of these cycles go in one night. In total there are 5 phases in each cycle.

It starts with a transitional phase from being awake to sleeping, followed by a deeper sleep, two phases of very deep sleep and REM sleep.The deep sleep phase lasts for a long time at the beginning of the night, but slowly becomes shorter, while the slight REM sleep increases.Your body temperature also rises and the hormones take cortisol and adrenaline to help you wake up. If you have a sleep deprivation, then you need more deep sleep.

The alarm clock: friend or foe?

De wekker houdt geen rekening met de bovengenoemde fases. Zo kan het dat hij midden in je diepe slaap afgaat, waardoor wakker worden geen pretje is. Heb je een te korte nacht of slaaptekort, dan is de kans nog groter dat je wekker je wekt in een diepe slaapfase. Of het zetten van de wekker een goed idee is, hangt af van het moment waarop hij je wekt. Beter zou het dus zijn om je biologische klok z’n gang te laten gaan, maar dat idee is toch voor de meesten niet zo fijn. Dus je zet toch een wekker. Better safe than sorry.

And then snooze?

Maar hoe zit het nou met het snoozen en is snoozen goed voor je? Want als je daardoor in een andere fase gewekt wordt, dan zou het toch een oplossing kunnen zijn? Helaas werkt het niet zo. Waar je je ook suf door kan voelen is het hebben van gebroken nachten. Dat weet iedereen met een baby maar al te goed! De kwaliteit van je slaap na het snoozen is meestal van slechte kwaliteit. Gebroken nachten hebben effect op je dagelijkse prestaties. Ook zou het snoozen zelf je wilskracht uitputten, die je juist nodig hebt om de rest van de dag gezonde keuzes te kunnen maken.

Toch lijkt het alsof de wetenschap er niet helemaal over uit is of dit allemaal ook meteen heel slecht voor je is. Als je snoozet in je lichte slaap zou het bijvoorbeeld al minder erg kunnen zijn. De kans dat je in die paar minuten tussen het snoozen in een diepe fase belandt, lijkt niet zo groot. Anderzijds zijn er argumenten om aan te nemen dat snoozen ervoor zorgt dat je hersenen in de war raken. Net als een laptop die je aan het opstarten bent, maar dan halverwege weer uit zet.

Dus, is snoozen goed? true or false?

De wetenschap is hierover dus verdeeld. Lekker duidelijk antwoord. Ik doe het gewoon NIET. Want dat maakt het voor mij nog moeilijker. HELP. Als het al je slaap verstoort, hoe erg is het dan? Tja! Ik weet niet of ik de persoon ben om hier een conclusie aan te hangen. Met wekker wakker worden, of het nu met snoozen is of niet, is sowieso niet het beste voor je lichaam.

De vraag is dus eigenlijk: hoeveel last heb jij van het snoozen, waarom doe je het en hoe graag wil je er vanaf komen?