Lienke blogt

Zeg eens eerlijk… hoe vaak stretch jij na een workout? Stretch je überhaupt wel eens of zie je het nut er niet zo van? Zonde, want stretchen is misschien wel net zo belangrijk als je workout zelf! Stretchen na een workout is belangrijk voor herstel van je spieren en een goede houding. Ik geef je 5 goede redenen om te stretchen na je workout.

Strakke billen
Door flink te sporten, en dan vooral krachtsport, versterk maar verkort je ook je spieren. Hierdoor kunnen ze zich moeilijker ontwikkelen. Dan kun je dus bijvoorbeeld nog zoveel je billen trainen maar worden ze niet groter of ronder. Door na je training even te stretchen help je je spieren om wel die lengte te houden en de ontwikkeling te bevorderen.

Lenigheid
De meesten van ons zijn nog lekker jong (ahum die 30 komt toch dichterbij hoor jongens…), maar met de jaren worden je spieren korter. Door te stretchen houd je de lengte van je spieren op peil en blijf je lekker flexibel. Misschien haal je daar nu je schouders over op, maar over een jaar of tien zul je jezelf dankbaar zijn!

Minder spierpijn
Stretchen na een workout kan spierpijn verminderen. Het zal er nooit voor zorgen dat je na een zware squatsessie blij de trap afloopt, maar het helpt wel. Stretchen zorgt er namelijk voor dat je bloedsomloop wordt verbeterd. Dat betekent meer zuurstof naar je spieren toe en sneller je afvalstoffen eruit.

Dag stress, hallo stretchen
Een fijne bijkomstigheid van stretchen is dat het stressverlagend werkt. Want stiekem ben je tijdens je stretch oefeningen eigenlijk bezig met een soort van yoga. Je komt even tot rust, je komt weer op adem en je focust je op wat je voelt. Nadat je de spanning op je spieren heb gebracht heeft de ontspanning die je daarna voelt direct effect op je stressniveau. Helemaal zen na je workout dus!

Houding
In het huidige digitale tijdperk zitten velen van ons dagelijks een flink aantal uren achter de computer. Om daarna fijn ook ’s avonds weer met onze reet op de bank te ploffen. Dit is natuurlijk super blessure bevorderend, want bepaalde spieren komen daardoor onder meer druk te staan. Je gaat hangen en krijgt een verkeerde houding. Door te stretchen leer je je lichaam om automatisch in een betere houding te blijven en zo dus pijnvrij te blijven!