Tik-tok, tik-tok, tik-tok. Je kunt die Oud en Nieuw-klok al horen tikken door de kerstliedjes heen. Die laatst avond van het jaar betekent voor veel mensen nog één keer helemaal los en vanaf morgen: meer sporten, beter eten, stoppen met roken enzovoort. Goede voornemens!

Foto: Pim Rinkes
Vaak liggen die goede voornemens ergens half februari weer in de prullenmand. ‘Nou ja, ik begin binnenkort wel weer opnieuw’. De gestelde doelen bleken te ambitieus of de manier waarop ze bereikt moesten worden was wel realistisch, maar allesbehalve leuk. De trainer is een eikel of de sportschool was niet fijn. Als je met iemand praat die zijn goede voornemens niet heeft waargemaakt, lijken er altijd goede redenen te zijn waarom het niet gelukt is.

Waarom ik nu al begin over die goede voornemens? Het is nog lang niet zover! Ik begin er nu over, omdat dit te tijd is dat die doelen gesteld worden. Én vooral, omdat je er beter NU mee kunt beginnen dan op 1 januari. Get rollin’! Het is veel makkelijker om jezelf nu al op gang te trekken dan na die rijkgevulde kerstdagen en al helemaal na die kletsnatte Oud en Nieuw.

‘Maar met kerst wil ik goed eten en met Nieuwjaar wil ik los, dan is het toch onzinnig om nu al te beginnen? Dan help ik alles weer om zeep!’ Bullshit. Als je jezelf nu alvast in een flow wan bewegen en gezonder eten brengt, maken die schranspartij met kerst en dat drankgelag met Oud en Nieuw juist wat minder uit.

Wel belangrijk is, dat je het realistisch houdt en lekker rustig begint, babysteps. Onthou dat het doel is een klein aanloopje te nemen, zodat je in januari niet van onder nul hoeft te beginnen. Doe het maar gewoon. Morgen bestaat niet, je leeft nu.

Schoenmaker blijf bij je leest, luidt het spreekwoord en die wijsheid zal ik eren. Ik hou het dus bij hardlopen. Zoek je hardloopschoenen en -outfit bij elkaar en leg het klaar. Gedaan? Mooi, dan ben je vandaag al begonnen aan een beter 2017!

Stippel vanuit je deur een rondje uit van 2 kilometer. Als je dat stuk loopt, weet je dat binnen een kwartier weer terugbrengt. Dat is heel goed te overzien. Doe dat morgen en twee dagen later nog een keer. Volgende week: zelfde verhaal. Je hoeft niet meer te lopen, je hoeft niet op te bouwen, je hoeft niet keihard te lopen: just move.

Als je jezelf echt een groot plezier wilt doen, ga dan op de ochtend van Eerste Kerstdag een stukje lopen of ontvlucht het huis in de middag. Je wilt niet weten met wat voor goed gevoel jij dan aanschuift aan de kerstdis. Als je dat weet te herhalen op 31 december, sta jij in de eerste week van januari alvast met 5-0 voor.