Niemand is voor zijn plezier ongelukkig. Streven we eigenlijk niet allemaal naar een gelukkig leven? Ik wel! Maar wat als je je niet happy voelt? Gelukkig worden doe je met deze 5 stappen. Probeer maar! Wedden dat het werkt?

Jij maakt jezelf gelukkig

Als je in een dip zit, geloof je hier waarschijnlijk helemaal niks van, maar toch is het waar. Jij bent de enige die je gelukkig kan maken. Niemand anders. Natuurlijk is hulp van een ander hartstikke fijn en kan het zeker weten helpen, maar JIJ bent de sleutel tot een gelukkig gevoel. Wacht dus niet op het moment dat je ineens gelukkig bent, maar neem zelf stappen. Knoop dit in je oren! Zeg het ook maar gewoon elke ochtend als je wakker wordt tegen jezelf: IK WORD GELUKKIG EN IK GA DAARAAN WERKEN!

Dan voeg ik hier gelijk een klein feitje aan toe dat ik heel tof vind. Het is wetenschappelijk bewezen dat glimlachen je gelukkiger maakt. Wow! Hoe tof is dat! Dat wist ik niet. Zo simpel. Elke ochtend als jij jezelf toespreekt, glimlach je hier dus bij.

Leef in het nu, niet in het verleden of de toekomst

Zit dus niet te wachten tot dat gelukkige gevoel zich aandient. Het heeft echt geen zin om alleen maar bezig te zijn met de toekomst. Het NU is ook superbelangrijk. Dit klinkt misschien als een suffe tip, maar het werkt echt! Schrijf elke dag voordat je gaat slapen drie positieve momenten van die dag op. Dat mag zo groot en zo klein zijn als je wilt: van het belletje met je moeder tot het drinken van een lekkere cappuccino. Als jij er maar een positief gevoel van kreeg. Al die kleine momentjes moeten je doen inzien dat zelfs op de dagen waarop je je megaslecht voelde, er gelukspuntjes zijn. Vind je het heel moeilijk om drie momenten op te schrijven? Dan is tip 3 voor jou!

Elke dag iets leuks!

Jij kan jezelf gelukkig maken, dus waarom doe je dat dan niet? Gewoon, eerst klein beginnen. Zodat je wél elke dag drie positieve dingen kunt opschrijven. Doe elke dag dus iets wat je leuk vindt. Kijk je lievelingsserie, sport al je woede eruit of koop een fijn tijdschrift voor jezelf. Echt doen hoor! Het werkt!

Investeer in jezelf

Oh, zo belangrijk deze tip! Investeer in jezelf. Als je geen positieve aandacht aan jezelf geeft, ga je je vanzelf rot voelen. Investeer dus op lichamelijk en geestelijk vlak in jezelf. Neem bijvoorbeeld een lekker lang bad, was je haren, lak je nagels, kleed je aan. Een massage op zijn tijd is ook fijn! Maak voor jezelf een gezonde maaltijd, slaap vannacht eens genoeg uren en ga lekker sporten. Dit alles werkt tegen stress. En van stress worden we zeer ongelukkig. Het echt doen, is misschien een grote stap, maar zet je er nou maar toe.

Telefoon opzij!

Uit onderzoek blijkt dat jongeren steeds vaker last hebben van mentale klachten door het gebruik van hun telefoon. Zelfs burn-outs liggen op de loer. OMG! Je wilt altijd maar bereikbaar zijn en dat levert enorm veel stress op. Herken je dat? Dat het allereerste wat je ’s ochtends doet, je telefoon checken is? Ook ik maak me er vaak schuldig aan. Om veel relaxter aan je ochtend te beginnen, is er de #stayoffline-challenge. Een maand lang pas je telefoon erbij pakken op het moment dat je al hebt ontbeten en klaar bent voor de dag. De ochtend wordt jouw moment! Durf jij het aan? Doe het! En laat mij weten hoe je je na een maand voelt.

Terugkomend op tip 3: ik ben heel benieuwd wat jij vandaag voor leuks hebt gedaan. Laat je het me in de reacties weten of op Instagram met #deargoodmorning? Meer tips voor een energieke ochtend nodig? Gelukkig worden met 365 tips? Bestel dan de boekkalender!