Wel bewustzijn, niet tellen

Eén van de belangrijkste skills, in mijn opinie, die je kan ontwikkelen als je een gezonde levensstijl wilt anno 2019 is het creëren van een caloriebewustzijn.
Als je het woord ‘calorie’ zegt dan weet de meerderheid van de mensen wel waar je het over hebt. Soort van. Iets met de energie van je eten en drinken ofzo.
Maar eigenlijk hebben ze geen idee of ze nou veel, weinig, of een prima hoeveelheid calorieën binnen krijgen.

Een Calorie (kcal) is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 kilogram water op te warmen met 1 graden. Dit is een oude maatstaaf voor energie, eigenlijk super oninteressant maar één die voornamelijk wordt gebruikt als we praten over eten en drinken en daarom dus wel belangrijk voor ons.

Waarom zijn calorieën belangrijk?

Overgewicht en obesitas zijn grote problemen in Nederland. Bijna 50% van de volwassen Nederlanders heeft overgewicht en ongeveer 14% leidt aan obesitas. Zowel overgewicht als obesitas kunnen meerdere gezondheidsproblemen met zich meebrengen.

Op de lange termijn kan je alleen maar (teveel) gewicht aankomen als je chronisch in een calorie overschot zit. Als je dus meer calorieën tot je neemt dan je verbrandt.

Als je gaat shoppen zonder dat je weet hoe duur de dingen zijn die je koopt dan weet je ook niet hoeveel geld je uitgeeft. Het zou dan heel makkelijk kunnen gebeuren dat je teveel uitgeeft. He-le-maal als er constant zoveel leuke/lekkere dingen om je heen zijn.
Als je chronisch teveel geld uitgeeft dan kan je zo in het rood terecht komen. Dat willen we niet.
Als je chronisch teveel calorieën binnen krijgt kan je zo te dik worden. Dat willen we niet.
Calorieën zijn in dit scenario het prijskaartje van je eten. En je wilt jouw persoonlijke caloriebudget  wijs besteden.

Dat betekent helemaal niet dat je calorieën moet gaan tellen. Calorieën tellen is een tijdrovende skill om te leren en te onderhouden. Je moet de motivatie hebben om het te doen, er ruimte voor maken en een duidelijk doel mee hebben.
Verder kan het ook obsessief gedrag veroorzaken wat soms tot vervelende gevolgen kan leiden. Natuurlijk kan het ook op een obsessief vrije manier en dan kan het een waardevolle skill zijn die je (af en toe) kan inzetten. Tevens wordt je calorie bewustzijn er goed door verbeterd en kan je op den duur het tellen steeds makkelijker loslaten. Voor en nadelen dus, zoals de meeste dingen.

Het betekent wel dat het dus handig is om te weten waar veel calorieën in zitten en waar weinig calorieën in zitten. Het creëren van een calorie bewustzijn.
Als je weet welke producten, die jij lekker vindt, weinig/veel/gemiddelde hoeveelheid calorieën bevatten dan kan je dus strategisch gaan kiezen. Dan kan je slimme en lekkere keuzes maken en tactisch gaan kiezen.

Dit verhaal is eigenlijk een pleidooi voor bewuster omgaan met je eten. Je producten omdraaien en kijken wat de voedingswaarden zijn. Heeft dit product nou veel energie of weinig? Watvoor voedingsstoffen zitten erin?  Als ik wil afslanken, wat zijn dan de producten waar ik me voornamelijk op moet focussen? Welke producten die ik lekker vind passen binnen dit stramien? Etc.
Hieronder een mini guide om je op weg te helpen. Veel succes!

 

Een mini guide:

Disclaimer: Hoeveelheid calorieën zegt niks over of iets ‘gezond’ of ‘ongezond’ is, alleen over de hoeveelheid energie die erin zit. Producten kunnen hoog in calorieën zitten en veel waardevolle voedingsstoffen bevatten. Producten kunnen ook laag in calorieën zitten en weinig waardevolle voedingsstoffen bevatten. En alles ertussen. Goed en slecht bestaat niet, wel handig of niet handig op dit moment voor jouw persoonlijke situatie.

Kijk naar:

Voedingswaarde per 100 gram.

Hoeveel calorieën?
Vb.
Komkommer heeft weinig calorieën, 14kcal per 100 gram.
Kokosolie heeft veel calorieën, 880kcal per 100 gram.

Hoeveel eiwitten?
Vb.
Broccoli heeft 2,8 gram eiwit per 100 gram
Zalm heeft 20 gram eiwit per 100 gram

Hoeveel vet?
Gehakt heeft 15 gram vet per 100 gram
Haasbiefstuk heeft 3 gram vet per 100 gram

Hoeveel koolhydraten?
Vb.
Volkoren brood heeft 41 gram koolhydraten per 100 gram
Linzen (gekookt) hebben 20 gram koolhydraten per 100 gram

Hoeveel vezels?
Vb.
Appels hebben 2,4 gram vezels per 100 gram
Frambozen hebben 7 gram vezels per 100 gram

Verder zijn er nog meer dingen waar je naar kunt kijken zoals vitamines en mineralen. Het belangrijkste daarvoor is dat je gevarieerd eet. Met veel groenten en fruit. Verschillende vitamines en mineralen zijn het makkelijkst verkrijgbaar uit dierlijke producten, en als je die dus niet eet dan is het verstandig om te achterhalen in welke plantaardige producten deze dan zitten of om een supplement te slikken om dit op te vangen.

Info

Gepost: 11-feb
Door Nurdin Pattipilohy

VG Mag Recent

Naar VG mag

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout