Mijn leven staat momenteel op z’n kop. Met de zorg voor een erg zieke ouder, bevind ik mij momenteel mijlenver van huis (zij woont in de VS) en staat een verdrietige verandering mij op te wachten. Herinneringen worden opgehaald en er wordt in gesprekken teruggeblikt op het leven. Automatischsta ik stil bij verschillende gedachten en met name een enkele terugkerende; ‘Wie ben ik?’.

‘Wie ben ik?’ klinkt als een voor de hand liggende vraag aangezien wij meestal kunnen benoemen wie we zijn, toch? Misschien wel, maar laten we er eens wat meer op inzoomen. Als persoon bestaan wij uit verschillende identiteiten, welke eigenlijk in essentie inhouden welke rol wij vervullen. Bedenk voor jezelf eens welke verschillende rollen jij vervult in jouw leven. Het zou kunnen zijn dat van een hardloper, moeder, vader, coach, partner en nog veel meer. Wees eens bewust van de woorden welke je koos om je rol te verwoorden, aangezien het woorden zijn welke lading geven aan de rol. “Ik ben een sporter’ is iets heel anders dan “ik geniet van sporten’. Het laatste impliceert het uitvoeren van een activiteit terwijl ‘ik ben’ identiteit impliceert.

De verschillende identiteiten welke wij hebben, hebben wij gekoppeld aan verwachtingen. Het is niet alleen de verwachting perse, maar ook belangrijk hoe we deze verwachtingen interpreteren en de betekenis welke wij ze geven. Onze evaluatie van hoe wij zelf verhouden ten opzichte van deze verwachting, vormt onze eigenwaarde. Ons gedrag wordt beinvloed naar gelang van de zwaarte van de identiteit; wij gedragen ons namelijk zoals wij graag zouden willen zien dat wij ons gedragen en naar hoe wij graag door anderen gezien willen worden. Dit beinvloed dus de hoeveelheid moeite welke wij in een taak stoppen, het gedrag welke wij uiten en onze prestatie. Voor de meeste athleten en of sporters, zal de zwaarte liggen in de identiteit ten aanzien van sport; ‘ik ben een hardloper’; ‘ik ben een kickboxer’; e.d.. Dit wordt ook wel de athleten identiteit genoemd. De identiteit vaneen athleet typeert zich over het algemeen als gezonde individuen welke doel-en teamgericht zijn, gedisciplineerd en gemotiveerd. Dit zijn waarden welke ophun beurt weer zeer gewaardeerde eigenschappen zijn binnen de maatschappij.

Het gevaar schuilt echter wanneer iemand zich te veel gaat identificeren met een specifieke identiteit en het ten koste gaat van de andere identiteiten welke wij kunnen aannemen. Over-identificeren kan dus ervoor zorgen dat iemand zichzelf slechts in een enkele identiteit herkent en verliest daarbij uit het oog wie hij of zij nog meer is. Een van de gevolgen hiervan kan zijn het verliezen van plezier in andere gebieden van je leven. Sommige mensen kunnen zo gefocust worden op slechts een identiteit, dat alle andere belangrijke aspecten van het leven geelimineerd worden, zoals relaties, studie, werk of overige hobbies (denk maar eens terug aan mijn blog ‘Ben ik sportverslaafd?’). En op het moment dat bijvoorbeeld de carriere voorbij is, in een zwart gat vallen. Dit zie je niet alleen bij athleten, maar ook bijvoorbeeld bij naderende pensioen, scheidingen of uitgaan van relaties en op overige gebieden van veranderingen in ons leven.

Vandaar dat ik mijzelf betrap op het stellen van de vraag: ‘Wie ben ik?’. Momenteel verlies ik mijzelf niet in mijn verschillende identiteiten, zoals ‘ik ben sporter & psycholoog’, maar neigik naar over-identificatie met de identiteit ‘ik ben mantelzorger’.

Uit zelfbescherming voor mijzelf, maar ook omdat het goed is om van tijd tot hier even bij stil te staan, sta ik hierbij stil en wil ik jou vragen om eens stil te staan en na te denken over jouw identiteiten. Hier volgen in ieder geval vier tips welke je hierbij kunnen helpen:

1. Identificeer je vijf belangrijkste rollen. Bij het uitkiezen van deze rollen is het belangrijk om rekening te houden dat het alle aspecten van je leven omvat. Het zou bijvoorbeeld op werk-, relatie-, studie-of sportgebied kunnen zijn. Wellicht dat het je helpt om te bedenken hoe jij jezelf zou voorstellen aan anderen.

2. Balans is het sleutelwoord. Het behalen van balans in je leven betekent het hebben van een evenwicht verspreid over alle gebieden van je leven. Dit betekent dat de tijd welke je spendeertaan elke van de vijf rollen evenwichtig verdeeld zouden moeten zijn.

3. Neem tijd voor jezelf. Plan tijd in je dag om een moment te hebben voor je eigen behoeften. Na bv. een heftige work-out of werkdag is het belangrijk dat je even de tijd neemt om naar je mind & body te luisteren en even wat hersteltijd gunt. Dit geeft je ook ruimte om indrukken en je dag te verwerken en eventueel te wisselen naar een andere rol, bv. Carrieretijger naar partner/ moeder/ vader, e.d.

4. Plan tijd voor plezier & ontspanning. Deze gaat eigenlijk hand in hand met het nemen van tijd voor jezelf. Doe iets bijzonders voor jezelf zoals bijvoorbeeld een uitstapje plannen of een activiteit te ondernemen wat je altijd al hebt willen doen. Jij bent de baas over je dagindeling, maak het ook prettig voor jezelf!

Herken jij jezelf of iemand anders hier ook in en kun je nog wat aanvullende tips gebruiken ? En wist je dat wij tegenwoordig ook online consulten hebben?

Ik ben benieuwd!

Liefs,

Ayeh