Terwijl de pepernootjes en andere winterse verleidingen ons om de oren vliegen.

Het is weer die tijd van het jaar, je lijf verdwijnt onder dikke lagen kleding de verleiding om binnen te blijven groeit. De supermarkten gooien nog net geen pepernootjes naar je hoofd, op straat vliegen ze je soms wél letterlijk om de oren. De pepernootjes die in mijn schrijfsels, conversaties en winkelmandje een iets te veelvuldig terugkerend lijdend voorwerp zijn overigens. Ook kun je eerdaags een telefoontje van je moeder/tante/opa verwachten om te peilen waar en hoe laat je aan zult schuiven voor het kerstdiner.

Mijn weekenden vullen zich alweer gestaag met allerlei winters vermaak in elk geval. Ik geniet er volop van in mijn foute kersttrui met de nodige glühwein, maar als sportster heb ik toch altijd dat knagende stemmetje in mijn hoofd. Dat stemmetje dat zich afvraagt of het niet zonde is al je harde werk van deze zomer te laten verdwijnen onder happen, dranken én een overvolle agenda. Waar vind je balans zonder alleen maar streng tegen jezelf te zijn? En hoe blijf je toch gemotiveerd zodat je op 1 januari ‘fit worden’ niet wéér op je groeiende lijst goede voornemens moet knallen. Alleen omdat je de teugels iets te hard hebt laten vieren? Kortom, hoe kom je fit en vrolijk die eerste wintermaanden door? Elke lente weer opnieuw beginnen is natuurlijk ook een berg ellende om tegenop te zien, dus bijhouden geblazen.

Plan vooruit en blijf dicht bij jezelf

Ben je een echte buitensporter, kan dat in de winter soms knap lastig worden. Je vrienden mee naar buiten slepen zal een hele kluif worden en soms is het praktisch niet meer mogelijk buiten je routine te doen. Bossen worden te donker, outdoor equipment te glad. De stap naar een gym lijkt logisch, maar misschien niet de juiste voor jou. Maandenlang met tegenzin in een zweethok tussen apparaten die naar jouw mening in een space ship thuishoren kan behoorlijk demotiverend werken. Nu is dus de tijd om na te denken wat wel bij je past, daarbij zijn er genoeg leuke aanbiedingen te vinden in deze tijd van het jaar. Dus ga voor dat proefabonnement bij die leuke yogaschool, of overwinter in die toffe Cycle Studio. Keuze genoeg!

Let op je weerstand!

Er is geen grotere domper voor je zorgvuldig opgezette systeem en routine als ziek worden. Let erop dat je voldoende vitaminen binnen krijgt en zorg dat je niet de hele dag in een bedompte binnenruimte doorbrengt. Trek af en toe een dikke jas aan en ga naar buiten voor wat frisse lucht! Laat dit punt ook een goede stok achter de deur zijn om te blijven bewegen en te zorgen dat er een gezonde maaltijd op je bordje verschijnt.

Zorg voor goede winter gear

Nogmaals: buiten zijn is super goed voor je gezondheid. Die hippe faux-fur coat is misschien prima om van huis naar kantoor te komen, uitnodigend om mee te gaan wandelen zal ‘ie wellicht niet zijn. Gelukkig hoeft goede outdoor kleding al lang niet meer suf te zijn, dus ga voor een goede jas die je aan kunt voor een stuk fietsen of een goede wandeling. Zelf ben ik veel buiten sinds ik trainster ben en weet ik dat een goede jas key is! Maar door die wind in mijn gezicht ben ik ik een stuk minder gevoelig voor kou en geniet ik zelfs van die uurtjes buiten, heerlijk om daarna weer met gloeiende wangen op de bank te zitten. Ik ben overigens ook die ene trainster die in het Vondelpark staat te schreeuwen met een thermosfles thee in haar hand. 😉

Stel doelen

Doelen drijven de mensen nog steeds het best, dus stel een doel voor jezelf voor het voorjaar. Schrijf je nu al in voor een halve Marathon of streef ernaar om fit aan de start van de eerste Strong Viking Run van het jaar te staan. Een concreet plan keeps you on track, als je weet welke uitdaging je te wachten staat is de kans groter dat je hier een tandje harder voor gaat werken.

Rantsoeneer

Die – daar zijn ze weer – grote zak pepernootjes, or whatever is your winter craving, lijkt voordelig, maar zeg nou eerlijk: wat je in huis hebt gaat meestal gewoon op. Dus koop gewoon niet te veel. Zelf heb ik meestal een reep Tony Chocolonely (pretzel!) in huis en weet ik dat ik niet de hele reep op moet eten als ik de volgende dag nog wat wil hebben.

Reset

Plan je reset-momenten ook al een tijdje van tevoren in. Kies vaste gym-tijden, of blok dat weekendje rust en wandelen in het bos ook al in, net zoals je dat doet met verjaardagen en etentjes deze winter. Zelf vind ik het bijvoorbeeld heerlijk om voor een feestje of etentje te sporten. Op tweede kerstdag even de gym in voor ik weer ga eten doet me altijd goed, evenals een laatste workout van het jaar op 31 december. Zo ga je fris het nieuwe jaar in. Volgend weekend sleur ik vriendlief naar Blooming Hotel in Bergen voor bos, strandwandelingen en eten uit de moestuin van het hotel. Verder is er even helemaal niets daar. Vorig jaar was ik daar ook een weekend in het najaar door de duinen aan het dartelen en het voelde alsof ik een week weg was geweest!

En als laatste: wees wel een beetje lief voor jezelf, vertel dat knagende stemmetje dat je ok bent. Een klein romig randje is ok in de wintermaanden. Genieten is belangrijk en een sixpack is niet alles, de winter is al zwaar genoeg. Houd de boel op peil zodat je niet weer bij nul moet starten, maar als het even een tandje minder moet, is het maar zo.

Beeldbron: Nanda Hagenaars